مهندس حسن آیت اللهی ؛ از مدیران نمونه استان یزد

مهندس حسن آیت اللهی ؛ از مدیران نمونه استان یزد

مهندس حسن آیت اللهی دبیری پرتلاش،مدیری،متعهدوپیگیر دهه 40 و50 خورشیدی

نویسنده: بی بی زینب مرآت – ۱۳٩٦/۳/۱٧

جناب آقای مهندس میرزا حسن آیت اللهی متولد 1310/01/18  شهر یزد می باشند ایشان فرزند آقا شیخ احمد از فرهنگیان زمان خود بودند . پدرشان تحصیلات حوزوى داشته و در سال ١٣٠٨ شمسى در اداره فرهنگ آن زمان به عنوان معلم و بعد مدیر دبستان مهرجرد میبد استخدام و حدود سال ١٣١6 طى یک دوره بازآموزى ادارى به اداره فرهنگ و اوقاف یزد منتقل شده و در سال ١٣٣٧ بازنشسته ودر ٩۶ سالگی بدیارحق شتافتند.

شاد روان آقا شیخ احمد آیت اللهی  ٧٠ الی ٨٠ سالگى

آقای مهندس آیت اللهی از نسل پنجم دختری  زنده یاد آخوند ملااسماعیل بانى مسجد ملااسماعیل یزد می باشند و مادرشان فاطمه شریعت یزدى فرزند محمد حسن امین الشریعه بودند

دوره ابتدائی:  در سال 1316 وارد دبستان بٓدِر یزد به مدیریت آقای حمزوى شدندمعلمان ایشان  آقایان دایی ونصرت الله افضل و عباس آقارشتى و آقا حسین جلیلى بودند.

تحصیلات دبیرستان:  در سال 1323وارد دببرستان ایرانشهر یزد به ریاست آقاى احمد طاهرى و دبیرانی همچون آقایان علیمحمد کاوه، جعفرعلیم مروستى، محمدتقی حجت، ابوالقاسم قلمسیاه، سید جمال الدین ناصرى مهریزی، کاظم علایی، سید محمد شکوهى و محمود کریمى بودند و  دوره دوم متوسطه را در دبیرستان شرف تهران بپایان رسانده و بلافاصله بعد از دیپلم ابتدا به عنوان آموزگار استخدام اموزش و پرورش تهران شده و بلافاصله بعد از اخذ دیپلم طبیعی  وارد دانشگاه تهران شدند .

تحصیلات دانشگاهی : در سال ١٣٣٨ از دانشکده مهندسی کشاورزى دانشگاه تهران با مدرک فوق لیسانس فارغ التحصیل شدند

تحصیلات دانشگاهی  : در سال ١٣٣٨ از دانشکده مهندسی کشاورزى دانشگاه تهران با مدرک فوق لیسانس فارغ التحصیل شدند.  در ان زمان دوره اموزشى تا فوق لیسانس به صورت پیوسته بوده است

       جناب جمهندس آیت اللهی اواخر دهه ٣٠ ش جناب مهندس حسن آیت اللهی اواخر دهه ۵٠ ش جناب مهندس حسن آیت اللهی اوایل دهه ٨٠ ش

خدمات اداری  : چند سالى به عنوان آموزگار در آموزش و پرورش تهران انجام وظیفه نمودند و پس از پایان تحصیلات  دانشگاهى حدود پنج سال به عنوان بازرس کشاورزى در کارخانجات قند مرودشت  و شازند و تربت حیدریه (وابسته به سازمان برنامه) انجام وظیفه نموده و مجددا به خدمت آموزش و پرورش   برگشتند.   .

کرمان ١٣۴۵از راست 1- وکیل کرمان در مجلس ٢-مرحوم آقاى آسایی مدیر کل آموزش و پرورش کرمان3-دکتر هدایتى وزیر آموزش و پرورش4- مهندس آیت اللهى رئیس مرکز شبانه روزی آموزش کشاورزی کرمان

 

مرکز آموزش کشاورزى کرمان سال ۴٣ یا ۴۴. ١) آقاى فیوضاتى مدیر کل آموزش و پرورش ٢) مهندس آیت اللهى

استاد میرزا حسن آیت اللهی در سال1343 در کرمان ابتدا به عنوان دبیر فنى مرکز آموزش کشاورزى و بعد بمدیریت مرکز شبانه روزی آموزش کشاورزی، که تابعه وزارت آموزش و پرورش بود منصوب و بعد از دوسال درخواست انتقال از کرمان را نموده و در اسفند ماه 1345 توسط آقای مهندس  نفیسی معاونت فنی وزارت آموزش و پرورش به تهران می روند. در این ملاقات آقای نفیسی دو شهر یزد و ارومیه را جهت خدمت آقای مهندس پیشنهاد می دهند اما استاد انتخاب محل را به عهده خود معاونت یعنی آقای نفیسی می گذارند در نتیجه مدیریت هنرستان صنعتی یزد بجای آقای شمس خرمی پیشنهاد می گردد، با ذکر این نکته  که قبل از اعزام، در دوره پانزده روزه ای که درمحل هنرستان صنعتی تهران که اولین هنرستان صنعتى کشور، توسط اساتید آلمانى دایر و اداره میشد جهت آشنائی بیشتر و مطالعات فنی و آموزشی شرکت نمایند.

مرکز آموزش کشاورزى کرمان سال ۴٣ یا ۴۴. ١) آقاى فیوضاتى مدیر کل آموزش و پرورش ٢) مهندس آیت اللهى

ایشان در فروردین سال 1346با حکم وزارتی به سمت رئیس هنرستان صنعتی یزد که اولین هنرستان تخصصى در یزد بود منصوب می شوند.

یزد اوایل دهه ۵٠. ١) مرحوم علیمحمد اسداللهى استادکار درودگرى ٢) مرحوم مهدویان مدیرکل آموزش و پرورش ٣) مهندس آیت اللهى ۴) آقاى وزیریان استادکار درودگرى

در آنزمان آقای سیدمحمد عامری که مردی شریف و با وقار و اصیل و نجیب و زمان آقای شمس خرمی معاون هنرستان بودند در پست خود ابقاء و با آقای سید علی آیت اللهی دیگر معاون هنرستان بخوبی به انجام وظیفه می پردازند.سپس با برنامه‌ریزی مناسب در جهت رفع کاستیها و بهبود آموزش به خصوص آموزش کارگاهی و برقراری نظم  اقدام می نمایند، منجمله چون ساختمان اداری و کلاسهای هنرستان به فاصله عرض کوچه مجاور از ساختمان کارگاهها مجزا بوده و درب مستقل داشته است و رفت و آمد هنرجویان از نظر تردد و رعایت نظم مشکلاتى در بر داشت لذا بمنظور رفع مشکل با شهرداروقت یزد آقای حسن شریعتی تماس گرفته و با جلب موافقت ایشان و با همت معلمان و هنرجویان رشته ساختمان بین ساختمان اداری و کارگاهها راهرو زیرزمینی احداث و کارگاه توسط راه زیرگذروصل آموزشگاه  می گردد و مشکلات آموزشگاه و هنرجویان برطرف می گردد. سپس چون کارگاه رشته های برق و فلزکاری گنجایش مناسب نداشت، به ساخت یک سالن در قسمتی از حیاط کارگاه و ساخت دو سالن در بالای طبقه همکف کارگاهها با استفاده از فضای آزاد و محوطه اقدام نموده و مشکل کارگاه برق و کارگاههای تراشکاری، سوهان‌کاری و جوشکاری از هم مجزا و مشکلات کار عملی هنرجویان مرتفع می گردد.

استاد آیت اللهی درآغازانجام وظیفه در هنرستان متوجه می شوند محل کارعملی هنرجویان رشته ساختمان مناسب نبوده و فضای باز کارگاهها باتوجه به کمبود مساحت کارگاهی، آموزش عملی به نحو مطلوب انجام نمی‌شود. لذا با اجاره قطعه زمینی وقفی از اداره اوقاف در مجاورت پمپ بنزین روحانیان اقدام نموده و زمانیکه آقای محمد طاهری خیرفرهنگی، به یزد می رسند همان شب بملاقات ایشان رفته و مشکلات موجود در هنرستان را به اطلاع ایشان میرساند و  اضافه میکنند زمین آماده است. خیر محترم فرهنگى بلند همت پیشنهاد کمک را میپذیرند و میگویند نقشه ساختمانى مورد نظر   را به استاد محمدحسین جعفری (یکی معماران قدیمى) بدهید.جناب طاهری با تامین هزینه اى قابل توجه کار ساخت کارگاه ساختمان را در دو طبقه تقبل میکنند وبناى دو طبقه کارگاه ساختمان ظرف شش ماه به اتمام می رسد.

 

یزد اواخر دهه ۴٠. از راست ١) استاد على استادکار فلزکارى ٢) آقاى حیدرى هنرآموز فلزکارى ٣) مهندس آیت اللهى

سپس با کمک هنرجویان رشته ساختمان، فضای سرپوشیده آموزش عملی هنرجویان این رشته نیزآغاز میگردد. بنا براین با ساخت این کار گاه بخش  رشته ساختمان ازهنرستان خیابان ایرانشهر جدا شده و به جنب پمپ بنزین روحانیان در خیابان(فرح سابق) استاد مطهری فعلی منتقل می شود که الآن هنرستان رنگ ریزی می باشد. تهیه نقشه مورد نظر توسط دبیران و هنرجویان رشته ساختمان وتامین بودجه با همت خیر مدرسه‌سازجناب آقای محمدطاهری بوده است.

بعد از انتصاب آقای مهندس در زمانی اندک کمبود کارگاهها برطرف و مواد مصرفی کارگاهها در رشته هاى فلزکارى و برق و مکانیک و درودگرى و ساختمان برای آموزش هنرجویان فراهم می گردد و آموزش تئوری و عملی رشته هاى هنرستان برابر برنامه هاى مصوب، کنترل و همه عوامل تحت نظارت قرارمی گیرد.

متاسفانه دو همکار در زمان خدمت برای استاد کارشکنی کرده و ناراحتی هائی  درست می کردند که بگفته ایشان می توانستند با یک ابلاغ مرخصشان نمایند اما تحمل می نمودند تا مسائل جانبی و حاشیه ای را کاهش دهند. استاد اضافه می کنند

از فرمایشات علی ع برای تمام ادیان است که خود را به نیت خوب عادت بده و زخم زبان دردناکتر از زخم نیزه است بهترین میراث پدر برای فرزند ادب است.

تاسیس اولین انستیتو در یزد :

تاسیس اولین انستیتو در یزد : وقتی آقای مهندس آیت اللهی هنرستان را  به لحاظ آموزش و فراهم شدن امکانات ضروری،  به حد مطلوب می رسانند، به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در تهران مراجعه و تقاضای تاسیس انستیتو تکنولوژی را در یزد می نمایند

ایشان با گرفتن دستوراتی مبنی بر تامین استاد واجد شرایط به صورت حق‌التدریس و فراهم نمودن امکانات لازم ، به رغم کارشکنی هایی از طرف کرمان به ریاست (؟) و آقای مهندس برنجی رئیس انستیتو اصفهان که  با تاسیس انستیتو در یزدبه جهت جذب دانشجویان یزد و کرمان در انستیتوی یزد، مخالفت می کردند.  معاونت فنی وقت وزارت آموزش و پرورش آقای (؟) جهت تاسیس انستیتو تکنولوژی  در یزد از هنرستان یزد نیز بازدید و با دایر شدن انستیتو تکنولوژی در سطح فوق دیپلم در دیماه 1352 موافقت نموده وجناب استاد آیت اللهی را به ریاست آن منصوب کرد.

با توجه به اینکه  یکی از ضوابط  باز شدن انستیتو داشتن اساتید مجرب بود و مرکز، مدرسان را در سطح معین و مطلوبی می خواست ، ابتدا آقای آیت اللهی با عده ای از مهندسین مستعد منجمله ( آقایان …..و……و….) که دارای معلومات و اطلاعات علمی و نیز ازهرجهت دارای وجهه اجتماعی و شخصیت و شایستگی  بودند ، صحبت می کنند ورضایت کتبی آنان را مبنی برپذیرفتن تدریس گرفته و عازم تهران می شوند ؛ زیرا از اقدامت اولیه باز شدن انستیتو یکی هم تحویل لیست مدرسین واجد شرایط به  تهران بود تا پس از تائید، مجوز تاسیس صادرگردد.

بنابراین پس اقدامات بالا تهران با تاسیس انسیتیو موافقت ودر سال 52  مدیریت را همراه حکم  وزارتی (عکس حکم ؟)به جناب مهندس همراه با مجوز برگزاری کنکور در رشته های ساختمان، مکانیک، برق در سطح فوق دیپلم صادرمی کنند، و چون اساتید نیز قبلا از یزد انتخاب شده بودند با ارسال مدارکشان بتهران ، موردموافقت قرار گرفته و ابلاغ آنان توسط مدیر کل وقت یزد آقای سید علی مهدویان برای تدریس داده می شود.

بالاخره انسیتیو بعد ازظهرها ضمیمه هنرستان صنعتی در محل دولت آباد آغاز بکارکرد و در شیفت صبح هم هنرستان دایر بود.

اولین گروه دانشجویان انستیتو تکنولژی یزد

نحوه پذیرش هنرجویان :  هنرجویان در آن زمان برای رشته‌های برق و مکانیک و ساختمان امتحان ورودی می دادند و درهررشته چهل نفر دانشجو پذیرفته می شد.

چون تجمیع دوره روزانه و شبانه هنرستان و انستیتو تکنولوژی در یک محل میسر و از لحاظ آموزش کار درستی نبوده و با مشکلات عدیده ای مواجه بودند، با پیشنهاد به مدیریت کل آموزش و پرورش یزد مرحوم سید علی مهدویان( شادروان مهدویان مدیرکل وقت یزد اصالتا کرمانی و در دوران ریاستش در یزد خدمات زیادی انجام داد . (آقای حسین بهشتی ،قبل از آقای مهدویان مدیرکل بودند و ایشان نیز بسیار مرد شریف و خوبی بودند بعد از آقای مهدویان  نصرت الله طاهری و بعدهوشنگ مجلسی آمدند و سپس انقلاب شکوهمند اسلامی شد) و موافقت ایشان محل مناسبی در محله شیخداد، در کوچه دادگستری برای انستیتو تکنولوژی جدیدالتاسیس اختصاص یافت و جهت تهیه ملزومات و تجهیزات کارگاهی که در یزد میسر نبود ، از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران (امیرکبیر) به ریاست  آقای (؟) در خواست تهیه ماشین تراش و سایر ادوات فنی مورد نیاز کارگاه گردید که خوشبختانه بلافاصله موافقت ، و موارد درخواستی فرستاده شد و به بدین ترتیب انستیتو تکنولوژی از هنرستان، جدا و مستقل گردید.

د رسال ( ؟ ) زمانیکه محل و امکانات آموزشی به نحو مطلوب فراهم شد ، استاد آیت اللهی از اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درخواست دایر نمودن رشته تربیت معلم فنی و حرفه‌ای در سطح فوق دیپلم منضم به انستیتو تکنولوژی را می نمایند که مورد موافقت قرارگرفته و تربیت معلم فنی وحرفه ای ضمیمه  انستیتو تکنولوژی دایر می گردد.

باید اشاره نمود که چون کرمان و اصفهان انیسیتو با  امکانات خوبی، داشتند، آقای مهندس برنجی رئیس انستیتو اصفهان  با تاسیس انستیتو در یزد مخالفت می کرد

دوره آموزشى در ارتباط با برنامه ريزى، طراحى، تجهيز و مديريت انستيتوهاى تكنولوژى كه در سال ١٣٥٤ (١٩٧٦ ميلادى) در شهر بابل برگزار شده بوده. رؤساى انستيتوهاى سرار كشور براى شركت در دوره دعوت داشته اند. اسم اساتيد را جناب آیت اللهی به یاد ندارند ولى از امضاهاى پايين گواهى نامه و اسامى مهندس كشكولى (ايران) بارنت Barnett (سنگاپور) و بشير پرويز (سنگاپور) ديده ميشود. متاسفانه عكسى هم موجود نیست .

آقای مهندس سید علی اکبر مؤیدعلائی شهردار وقت اولین آرشیتکت دوره ساختمان فنی بودند. با دکتر ناصر موفقیان به همراه مهندس برنجی برای مراسم  کلنگ زنی ساختمان انستیتوبه یزد آمدند. در مراسم کلنگ زنی آقای مهدویان مدیرکل آموزش و پرورش به آقای مهندس آیت اللهی می گویند ، آقای جواد شرقی رئیس کارخانه یزد باف پیشنهاد پذیرائی و نهار برای مهمان ها را داده اند. تصادفاً عده زیادی هم دعوت شده بودند که بیشتر از روسای ادارات یزد بودند . در آنزمان یزد هنوز استان و حتی فرمانداریکل هم نشده ، و شهرستان بود.  آنروز زمینی به مساحت ( ؟) را که یزدباف به انسیتیو اختصاص داده بود توسط آقای دکتر توفیقان معاون فنی وزارت اولین کلنگش در حوالی یزدباف به زمین زده شد و مقر گردید تا وزارت (؟) تامین اعتبار نماید که متاسفانه دکتر توفیقان به جایی دیگر انتقال پیدا کردند و با انتقال دکترتوفیقیان هزینه تامین نشده و در نتیجه کار ساخت هم آغازنشد ، اما با فعالیت آقای آیت اللهی کار تاسیس ادامه  پیدا کرد و بالاخره ضمیمه هنرستان که ساختمانی تازه ساز و متعلق به آموزش و پرورش بود  در محله چهارراه دولت آباد انستیتو در سال 1356 دایر می گردد و آقای مهندس آیت اللهی پس از ده سال از  ریاست هنرستان استعفا و به ریاست انستیتو فنی یزد منصوب می شوند.

روز اول ورود استاندار جدید آقای مهندس برای دیدنائی به ملاقات دکترمعتمدی استاندار که بجای (؟) به یزد آمده بود می روند معتمدی به ایشان می گوید هر کاری با مراجع عالی دارید بمن بگوئید  با شما همکاری می کنم.

در ادامه فعالیتها، آقای مهندس مطلع می شوند که دکتر معتمدی مجوز تصرف یک میلیون مترمربع از اراضی موقوفه در روستای قاسم آباد یزد را جهت ساخت مجتمع ادارات در بلوار دانشجو فعلی گرفته  است. بلافاصله  به ملاقات وی رفته و می گویند یادتان هست اولین روزی که اومدم خدمتتون شما چی فرمودید جواب می دهد چی گفتم . استاد جمله اش را یاد آوری می کنند او  می گوید بله یادم آمد و آقای آیت اللهی بلافاصله ادامه می دهند حالا آماده ام ،و تقاضای خود را مبنی بر گرفتن زمین از اراضی موقوفه قاسم آباد در خیابان کمربندی آن زمان و بلوار دانشجو فعلی روی میزش می گذارند.( چون زمین یزدباف کم و مناسب فضای انستیتو نبود) استاندار می پرسد شما از کجا فهمیدید؟ ، ماهنوز به کسی زمین ندادیم. می گویند  چون قول داده اید اولی را به من بدهید. معتمنی زیر درخواست به رئیس دفترش دستور می دهد نسبت به واگذاری بیست هزار متر زمین اقدام شود او برای احداث بنا  بخشی از اعتبار مورد نیاز را هم تامین نموده و عملیات ساختمانی بلافاصله آعاز می گردد.( ایشان اولین کسی بودند باتوجه به متقاضیان زیادی که متقاضی بودند و زمین می خواستند، زمین می گیرند ) و بدین ترتیب انسیتیو از هنرستان مجزا و استاد آیت اللهی پس از ده سال از هنرستان در چهار راه دولت آباد در  سال ( ؟ ) منتقل انستیتو تکنولژی در بلوار دانشجومی شوند

در آنموقع آقای مهندس کدخدایی در مسکن و شهرسازی رئیس بودند و خوشبختانه در قید حیات هستند

در زمان آقای مهدویان استاد آیت اللهی در سال ( ؟ ) بازنشسته شدند و انستیتو تکنولوژی از محله دولت آباد به محل جدید (بلوار دانشجو) منتقل می گردد و به بنام مرکز تربیت معلم شهید پاکنژاد نامگذاری و بعدا دانشگاه فنی و حرفه‌ای دایر می شود و در حال حاظر دانشکاه فرهنگیان است.

جنای آیت اللهی قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال .(؟) به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد تاسیس هنرستان صنایع روستایی دادند. خاندان مشیری( مشیرالممالک صاحب خانه هتل مشیر) قطعه زمینی به مساحت ده هکتار (400متر×250متر) در روستای احمد آباد ملاباشی حومه یزد واگذار کردند و از طرف سازمان برنامه سابق اعتبار ساخت آن تامین و نقشه ‌های مربوطه تهیه و از طرف آن سازمان جهت اجرا به پیمانکار منتخب ( آقای ؟ ) سپرده شد. تا پایان سال 1357 پیشرفت کلی احداث بنا، برابر نقشه‌های مربوطه انجام شده بود ولی بدون تجهیزات و در بعضی قسمتها کمبود داشت.

بعدا حضرت آیت الله شهید صدوقی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه یزد، درخواست تاسیس دانشکده پزشکی از وزارت مربوطه را داشتند و قرار بر این شد که محل در حال تکمیل هنرستان صنایع روستایی یزد جهت تاسیس دانشکده پزشکی اختصاص یابد

از دیگر اقدامات خدمتی استاد آیت اللهی

نوشتهٔ پیشین
پرواز بزرگ بانوی فرهنگ یزد پری مؤمنی در تاریخ 6 دی96 به دیار پریان
نوشتهٔ بعدی
سفری یک هفته ای به: پرو، قدس(اسرائیل)، میامی، مصر و……

پست های مرتبط

نوشته ای برای نمایش موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست